KALEIDOSKOP
8.3. - 23.3.2002

JOMFRU ANE TEATRET
22.9. - 20.10.2001

En stærk oplevelse af uovertruffen skuespilkunst (…) svært trist for dem, der i strømmen af andre premierer går glip af det enestående: En skuespiller smelter sammen med sin rolle – som er flere roller. Thomas Corneliussens fænomenalt beherskede scenepræstation er en psykisk og fysisk, artikulatiorisk, mimisk og stedvis akrobatisk genistreg, som i samvirke med instruktør og scenograf gør forestillingen umistelig. Hvad med endnu en genopsætning?
Politiken

Filth er en af sæsonens helt store teateroplevelser…Timingen er utrolig, arrangementet – med suveræn brug af fysisk koreograferet spil – så stramt actionpacked, at man aldrig får ro på sin publikumsplads. Her er ingen frygt for at udnytte og lege med alle virkemidler, og eksempelvis lyddesignet, af Janus Jensen, spiller ligeværdigt med. Filth er helstøbt, samarbejdende teaterkunst, og overraskelserne, omvendingerne utallige. Teksten hvirvler planmæssigt gennem sin tågede, sølle eksistens, mod opklaringen – på bunden. For iscenesættelsen er denne bevægelse så meget mere konstant på spil. Et spændende møde på et sted man gerne besøgte oftere.
Berlingske


Vi har ladet os lokke til at le. Vi har ladet os forføre af temmelig fantastisk teaterteknik, nogle vilde, ubeskrivelige sceniske virkemidler og fysiske udfoldelser. Vi kan jo ikke bare gå…Det er ustyrligt hvad Thomas L. Corneliussen kan på sin scene. En rablende monolog, et monsterstort krav til mimik og timing. Et akrobatisk styrkekrævende kropsspil, der vender op og ned på tyngdeloven. Og en total præcision i samspillet med den usynlige, men meget tilstedeværende og fornemt frække teaterteknik.
Nordjyske Stiftstidende

Forestillingen er et scenisk mirakel…Instruktør Tue Biering, aldersfælle og arbejdskammerat til Corneliussen, har sammen med den ligeledes unge scenograf Nicolai Spangaa kreeret en bedragerisk enkel scenisk setting, som Corneliussen får alt ud af…Det er magisk cirkus, lokumsrealisme og symbolsk menneskefremstilling i ét hæsblæsende powerplay. Hylende grovkornet morsomt, åndenødsfremkaldende, ufattelig præcist, akrobat- og sceneteknisk afviklet – og meget gribende. Et veritabelt gennembrud.
Information

Alle roller spilles af den unge Thomas L. Corneliussen, og det er en imponerende præstation. Han springer fra rolle til rolle i et nærmest virtuost teaterspil, som endda indebærer akrobatisk udførelse. Hertil bidrager et meget fint samspil med lys og især lydbilleder og et par magiske møbler. Sådan er der også virtuoseri over Tue Bierings iscenesættelse.
Jyllands Posten


Høj, firkantet og med bevægelser, der det ene øjeblik er stive og akavede som en sprællemand og snart opvisning i at være fluemenneske – manden kravler simpelthen op ad væggene!… I en visuelt vildt overraskende scenografi trykker han (Thomas Corneliussen) turbovreden i bund…der er en klovns mimik og kropssprog i denne præstation, der er totalt akrobatisk, tegnfilmsfinurlig og på samme tid skræmmende og fascinerende. Det forfærdeligt – og formidabel flot gået.
BT

SHARE

SKIDT

Intet er så skidt at det ikke kan blive værre… meget værre!

En ung sort mand findes brutalt myrdet. En korrupt kriminalbetjent, med rod i privatlivet, sættes modvilligt på sagen, og efterforskningen afdækker langsomt en uhyggelig historie med tråde ind i en beskidt verden fuld af løgne, fortrængninger og had.

FILTH er en moderne kriminalhistorie og et studie i menneskesindets modbydelige og destruktive natur.
De godt 30 roller i denne morbide og thrilleragtige monolog spilles af én skuespiller, som et visuelt, fysisk powerplay i et gådefuldt univers af konstante forvandlinger.

FILTH er skrevet af forfatteren Irvine Welsh, der er bedst kendt for den vanvittige komedie Trainspotting.

Skuespiller: Thomas Corneliussen
Instruktør: Tue Biering
Scenograf: Nicolaj Spangaa
Lysdesign: Andreas Buhl
Lyddesign: Janus Jensen
Komponister: Maja Romm & Mark Solborg
Oversætter: Simon Boberg
Instruktørassistent: Julie Ellgaard
Kostumier: Sille Sigsgaard
Regissør/Rekvisitør: Ellen Høyer
Teatertekniker: Dieter Abrotat
Lydtekniker: Niels Valentin
Teknisk assistent: Johnny Jørgensen
Produktionsleder: Jan Ørum
Informationsmedarbejder: Ester Christiansen
Forretningsfører: Eva Samuelsen
Administrationssekr: Peer Steen Hansen
Administrationsmedarbejder: Jonna Müller
Fotograf: Niels Krogh
Teaterleder: Michael Mansdotter
Musikere: Mikkel Brink, Christian Glass, Sara Wallevik, Rafael Altino